A-
A+
A-
A+
Pääkirjoitus
Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen tilastoista selvisi, että Kolarissa Virtu-palvelua käytetään asukaspohjaan nähden eniten koko Suomessa. Se on herättänyt paikkakunnalla ristiriitaisia tunteita, kuten koko Virtu. Virtu on muodostunut olemassaolonsa aikana ainakin Kolarin kunnassa lähes kirosanaksi.
Terveyskeskuksen on koettu käyvän torjuntataistelua lähipalvelua kaipaavia asiakkaita kohtaan Virtun ja etäpalveluiden voimin. Toisaalta kiireiset kiittelevät, kun pikkuvaivojen vuoksi ei tarvi istua jonottelemassa missään.
Olisiko kyse kuitenkin ehkä viestinnällisestä ongelmasta?
Kesällä Kolarin terveyskeskuksessa oli puhelinongelmia. Puhelut eivät menneet läpi ja puhelinvastaaja kertoi, niin ikään virheellisesti, että asiat pitää hoitaa ottamalla yhteyttä Virtun kautta. Vastaajasta oli jäänyt pois oleellista tietoa. Se aiheutti suoranaista raivoa varsinkin vanhempien ihmisten keskuudessa. Ongelma korjattiin, mutta suuttumus jäi. Se ei ole laantunut vieläkään. Terveyskeskus ei ole saanut kunnolla viestittyä sitä, mikä on Virtun tarkoitus.
Hoidossa tähdätään siihen, että ihmiset, jotka haluavat ja pystyvät, voivat hoitaa asiansa netissä kätevästi ja jonottamatta. Se johtaa siihen,että nämä ihmiset pysyvät poissa myös puhelinjonosta ja terveyskeskuksesta, ja se taas tarkoittaa sitä, että hän, joka ei pysty tai vaivansa vuoksi ehkä voi tehdä niin, saa nopeammin palvelua ihan oikeilta ihmisiltä puhelimessa ja terveyskeskuksessa.
TIETOLAATIKKO