Paikallisuutiset
Puoliautomaattista aura-autoa testattiin Muonion älytiellä
Robottiauraa voi ohjata etänä
Lunta ei ollut, mutta puoliautomatisoidun aura-auton testit Muonion älytiellä sujuivat hienosti.
– Kokonaisuutena ihan hyvin, nähtiin laitteen toimivuus. Ei tullut yllätyksiä, mutta havaittiin osa-alueita, mitä pitää kehittää, Arctic Machine Oy:n toimitusjohtaja Juha Jääskelä kertoo.
Kyseessä ei ole itsestään ajava aura-auto. Autossa on kuski, joka ohjaa autoa, ja auto itsessäänkin on ihan tavallinen kuorma-auto. Muoniossa siitä kuitenkin varustellaan testejä varten puoliautomaattinen. Se tarkoittaa, että autoon asennetaan automaattinen sivuaura ja tienhoitoautomaatti, joka levittää suolaa. Tehtaalla tekniikan toimivuutta on testattu, Muoniossa ne olivat ensimmäistä kertaa kaikki yhtä aikaa koetteilla.
Kuljettaja ajaa normaalisti tietä pitkin, automaatti tunnistaa missä auto ajaa ja ohjaa auraa ja suolausta. Aura toimii itsenäisesti tien reunaviivojen mukaan, auraten automaattisesti muun muassa bussipysäkin.Testien ajan urakoitsijalla auton ratissa on turvallisuussyistä koko ajan mahdollisuus ottaa aura hallintaan. Järjestelmä vaatii hyvin tarkan paikannuksen, satelliittipaikannus ei riitä. Siksi testejä tehdään juuri Muoniossa, missä Aurora-älytie on varustettu hd-kartastolla, jolla päästään muutaman senttimetrin tarkkuuteen paikannuksessa.
– Se on automaattisen tienhoidon edellytys. Se on meidän näkökulmasta tulevan Väyläviraston (Liikenne- ja Viestintävirasto) tärkeimpiä tehtäviä.
Myös esteentunnistusta harjoitellaan tynnyreillä, joita auran pitää osata väistää.
–Testissä on muutamia eri esteentunnistamistekniikoita, joiden toimivuutta testattiin. Oli tarkoitus testata huonommissa olosuhteissa, mutta niitä ei nyt ollut, Jääskelä naurahtaa.
Lisäksi järjestelmä tunnistaa liikennemerkit ja muuttaa auran toimintaa niiden kohdalla, että lumi ei pöllyä niin paljon. Näin liikennemerkkeihin ei kerry niin paljon lunta. Automaattisen aurauksen ja suolauksen lisäksi testattiin vielä suolauksen etähallintaa.
Tavoitteena Arctic Machinella on siis kehittää itsenäisesti toimiva tienhoitokokonaisuus, jolla voidaan varustella jatkossa täysin itsenäisesti ajava aurausauto, kunhan autonomisten autojen kehitys on päässyt siihen pisteeseen.
– Digitalisaatio tulee lisääntymään tienhoidossa, me olemme panostaneet tähän nyt paljon, Jääskelä kertoo.
Täysin automaattisen aura-auton ilmestymiseen maanteille kuluu kuitenkin vielä pitkä aika. Sitä ei tarvitse välttämättä odotella.
– Uskon, että kahden vuoden sisällä nähdään nyt testattua tekniikkaa meidän kaupallisissa tuotteissa.