Printtimainos toimii, mihin tarvitaan digimainontaa?

Hilla Groupin alueellisilla ja paikallisilla uutismedioilla paperilehti on vielä vahvassa asemassa, mutta yhä useampi lukija käyttää printin lisäksi tai ainoastaan digitaalisia alustojamme.

Vaikka paperilehti kolahtaa moneen postilaatikkoon, niin alueellisia uutisia seurataan lehtien uutissivustoilta useita kertoja päivässä. Tästä kertoo myös data, sillä kaikkien Hilla Groupin lehtien uutissivustojen yhteenlaskettu sivulatausten määrä on yli miljoona sivunlatausta viikossa.

Lukijamme ovat siis ottaneet vahvasti käyttöön medioidemme monikanavaisen kuluttamisen, mutta mainostajat ovat tässä kehityksessä osittain vielä perässä. Kokosimme tähän artikkeliin Hilla Groupin myynnin ammattilaisten näkemyksiä siitä, miksi asiakkaidemme tulisi laajentaa näkyvyyttään printin ulkopuolelle ja mitä digimainonnassa tulisi ottaa huomioon.

Markkinoinnin mitattavuus

Kalajokilaakson alueen asiakkaitamme palveleva myyntipäällikkö Carita Manninen korostaa, että jokaisen kehittyvän ja menestystä hakevan yrityksen tulisi hyödyntää digimainontaa:

”Pikkuhiljaa kaikki siirtyy digiin ja tässä kehityksessä täytyy pysyä mukana.” Carita nostaa esiin myös digimainonnan selkeän vahvuuden eli sen mitattavuuden.

”Digimainonnasta saamme suoraan dataa sen tavoittavuudesta sekä klikkausmääristä. Jos tähän meiltä tulevaan dataan yhdistetään vielä mainostajan verkkosivujen kävijädata, saadaan jo paljon tietoa markkinoinnin toimivuudesta. Kokeilemalla erilaisia sisältöjä ja mainospaikkoja sekä vertailemalla kampanjoiden tuottamaa dataa, voidaan markkinointia kehittää tuottamaan yhä parempia tuloksia.”

Toiston merkitys markkinoinnissa

Printtilehdissä useat mainostajat ovat jo pitkään tunnistaneet toiston merkityksen markkinoinnissa. Digimainonnalla toiston luominen on entistä helpompaa ja potentiaalinen asiakas voi monikanavaisen markkinoinnin avulla törmätä mainokseesi useita kertoja päivässä tai viikossa. Voit miettiä toiston tärkeyttä myös peilaamalla sitä omaan ostokäyttäytymiseesi. Kuinka usein teet ostopäätöksen yhden mainoksen perusteella?

Vai käykö sinullekin usein niin, että kun kohtaat mielenkiintoisen mainoksen ehkä kolmannen tai vaikka viidennen kerran, päädyt sen myötä yrityksen verkkosivuille tai kivijalkakauppaan tutkimaan tarjontaa?

Nivala ‑lehdessä myyntipäällikkönä toimiva Sami Lundström, nostaa monikanavaisen markkinoinnin eduista esiin nimenomaan laajemman tavoittavuuden ja toiston merkityksen.

”Digiscreeneillä ja verkkosivuillamme voin tarjota mainostajille näkyvyyttä, joka tavoittaa myös ne asiakkaat, jotka eivät lehtiä lue tai tilaa. Olemme viime aikoina myös kehittäneet printin ja digin pakettihinnoitteluamme, jotta mainoskampanjaa voidaan tehostaa ja pidentää edullisesti.”

Aseta markkinoinnille tavoitteet

Digitaalisten yrityspalvelujemme kehityspäällikkö Susanna Kaukoniemi haluaa herättää mainostajat miettimään markkinoinnin tavoitteita: ”Kuten muidenkin, myös digikampanjoiden tavoitteet on hyvä pohtia huolellisesti.”

Jos uutissivuston bannerimainoksen klikkausmäärät ja siirtymiset oman yrityksen sivuille ovat tärkeitä, kannattaa mainokseen laittaa jokin tarttuva houkutin sekä korostettu klikkauskehote. Esimerkiksi: ”Olemme auki nyt tunnin pidempään, tervetuloa ostoksille klo 21 asti” versus ”Tarkista uudet pidennetyt aukioloaikamme ja joulukuun huipputarjoukset nettisivuiltamme klikkaamalla tästä.”

Kumpi edellä mainituista houkuttaa sinua klikkaamaan? Matala bannerimainoksen klikkausmäärä ei siis tarkoita kampanjan huonoa tulosta, mainos itsessään saattaa kertoa sen näkijälle jo kaiken tarvittavan. Tällaiseen mainokseen sopii myös erinomaisesti digitaalinen tienvarsimainonta – Hillan diginäytöt tavoittavat maantiellä liikkuvia vuorokauden- tai vuodenajasta riippumatta.

Jos mietit miten digi tavoittaisi juuri sinun asiakkaasi, me autamme sinua mielellämme! Hillan digitaaliset uutiskanavat ovat luotettavia ja kiinnostavia tiedonlähteitä.

Kysy lisää digistä ja pakettihinnoittelustamme omalta mediamyyjältäsi, yhteystiedot löydät täältä »